Mooi resultaat tegen Castricum

Voor de interne competitie werden slechts een paar partijen gespeeld omdat het eerste team speelde en er door ziekte nogal wat afmeldingen waren.

Het eerste team wint de belangrijke bondswedstrijd tegen Castricum, en dat zelfs zonder deelname van Simon, onze sterkste speler. Fred doet verslag:

Het eerste team heeft dinsdagavond een uitstekend resultaat geboekt tegen het tweede team van Castricum. Er werd gewonnen met 4½ – 3½.
De wedstrijd begon rommelig, doordat een drietal spelers van Castricum ontbrak. Een mailtje bleek niet goed verstuurd te zijn, waardoor er een paar mensen bij het station in Castricum stonden die niet werden opgehaald. En dus werd er spoorslags iemand richting Castricum gestuurd om de betreffende mensen op te halen. Uiteindelijk bleek het drietal slechts een tweetal te zijn, dat op eigen gelegenheid naar Heiloo kwam. Helaas voor hen staat op de website van de NHSB dat wij spelen in de bibliotheek, dus ook dat leverde extra vertraging op.

Uiteindelijk zat iedereen achter de borden, met uitzondering van bord 7. Fred had daardoor een gemakkelijke avond, want hij hoefde geen stuk te verzetten voor een vol punt. Doordat Kees verloor, werd de stand weer gelijk en dat bleef zo, doordat Johan aan bord 8 remise speelde. Dick, spelend op bord 4, liet zien dat het begrip “oppositie” hem heel goed bekend is, want ondanks verwoede pogingen van zijn tegenstander om Dicks koning de verkeerde kant op te sturen gaf Dick geen krimp en moest zijn tegenstander uiteindelijk berusten in remise. Intussen had André, die wegens ziekte van Simon had plaatsgenomen aan het eerste bord, heel knap een gewonnen stand bereikt, onder meer door een fraai torenoffer. Met een paard en een loper meer liet André zich niet verrassen door een vrijpion van zijn tegenstander, maar ruimde hij die met geconcentreerd spel op, waarna zijn tegenstander de ongelijke strijd staakte. Jan kreeg een remise-aanbod van zijn tegenstander dat hij accepteerde en omdat de partijen van Cor en Matthijs minstens remise leken op te leveren leek een overwinning aanstaande.

Grote schrik echter toen Cor, in tijdnood, zomaar zijn dame inleverde. Voor een overwinning was nu een zege aan bord 5 nodig van Matthijs. Die wist de tijdnood van zijn tegenstander zodanig te gebruiken dat hij langzaam maar zeker in een winststelling terecht kwam. Uiteindelijk zag zijn tegenstander het nutteloze van verder spelen in en gaf op.

Een prima overwinning en een mooi vervolg op de 4 – 4 eerder in deze competitie tegen het sterke Aris de Heer. Op 28 februari in de uitwedstrijd tegen Vredenburg 2 kan het eerste zich nu veilig spelen en het behoud van het tweedeklasserschap afdwingen.