Viertal Oppositie kampioen!

Verslag door Ron:

Vrijdagavond 31 maart was het zover, we konden kampioen worden tegen onze naaste concurrent ZSC-Saende V2. Tevens uitgerekend de club waar ondergetekende, toen hij in Zaandam woonde, een half seizoen gespeeld had zo’n 10 jaar geleden. Ik heb een heleboel gezichten gezien maar niet 1 die ik nog herkende van 10 jaar geleden. Maar goed, als we remise speelden dan waren we al kampioen, omdat wij vooraf 1 wedstrijdpunt voor stonden. Thuis hadden we al met 2,5 tegen 1,5 gewonnen van ze.

Eric was weer de chauffeur, en op de heenreis waren hij Richard en ik al overeengekomen dat, mocht de totaal-tussenstand aangeven dat we aan nog 1 remise genoeg hadden we deze moesten pakken en niet proberen te winnen om alsnog de boot in te gaan. Wel hadden wij als viertal besloten niet op een remise te gokken maar gewoon voor de winst te gaan, zoals we elke wedstrijd voorafgaande aan deze ook gedaan hadden.
Ondergetekende ging voor de zogenaamde ‘cleansheet’ bij de viertallen competitie, maar was deze tegen Vredeburg V1 al kwijt geraakt, door remise te spelen tegen een tegenstander die alle partijen tot dan toe verloren had. Ik had tot dan nog alle partijen gewonnen. Maar goed dus, daar ging mijn ‘cleansheet’. Als excuus kan ik aangeven dat ik de nacht ervoor amper geslapen had.

Maar goed, Willemijn speelde op bord 1, Richard bord 2, Ron bord 3 en Eric op bord 4. Mijn tegenstander, van de eerste keer, had nu van bord gewisseld en speelde op bord 4 tegen Eric. Van mijn tegenstander hoorde ik dat zijn teammaat liever met wit speelde (of herinnerde hij zijn verliespartij nog tegen mij?).
Richard had al snel een remise te pakken, tegen een gelijkwaardige tegenstander, wat ik tussen de partijen door had gezien. Later gaf Richard aan dat hij in zijn achterhoofd de woorden van ons gesprek in de auto over remise spelen goed ter ore had genomen. Klasse Richard.
Eric speelde een puike partij, en had nog een loper en een pion tegen een toren in het eindspel. Zaak was natuurlijk dat hij kost wat kost zijn pion niet moest inleveren voor een toren omdat het dan sowieso remise was. Dit besefte Eric en wist op een prima wijze zijn pion te verdedigen door de loper er steeds tussen te zetten, om uiteindelijk te kunnen promoveren. Toen gaf zijn tegenstander op. Ook klasse Eric.
Ondergetekende wist kort daarna zijn partij om te zetten in een overwinning. Een van mijn mooiste partijen van de hele competitie die ik gespeeld had. Ik opende, zoals zo vaak ook deze keer, met het Engels c4 en Pc3, e4 etc. ik wist al zijn stukken terug te dringen en plaatste mijn definitieve aanval op de G-lijn. De stelling zoals die op het bord stond heb ik als afbeelding hier toegevoegd. Wit is aan zet en zie jij ook de ‘geniale’ zet?

Tenslotte Willemijn speelde als laatste nog haar zware partij tegen een taaie tegenstander. Met nog zo’n 20 minuten op beider klokken stonden al hun stukken nog op het bord zo’n beetje. Uiteindelijk wist Willemijn te winnen door een geniale zet van haar dame voor haar toren waartegen de tegenstander niks meer kon inbrengen. Ook Willemijn klasse gedaan.

Opvallend prettig was dat onze tegenstander het allemaal positief/sportief opvatte en ons feliciteerde met het kampioenschap. Ook klasse. Ik ben trots op jullie en ons teamresultaat, alle wedstrijden op 1 na (remise tegen Krommenie V) gewonnen! Wij als team gaan ervanuit dat wij op een boerenkar door Heiloo zullen gaan en dat we op het Stadhuis ontvangen zullen worden door de Burgemeester en dat wij voorgedragen gaan worden voor ridder in de orde van Oranje Nassau. Vanuit de club rekenen wij op een feestmaal en dito feestavond en een ‘vetleren’ medaille. Maar alle gekheid op een stokje een avond om niet meer te vergeten.

Met vriendelijke schaakgroeten,
Ron Koomen.