Simon toch en weer kampioen

Dinsdag was de laatste ronde van de interne competitie. Met ingang van deze ronde stond Kees op de eerste plaats. Maar wegens vakantie was hij nu afwezig en voor het kampioenschap afhankelijk van het resultaat dat Simon zou behalen. Als Simon zijn partij niet zou winnen, was Kees kampioen. Echter, Simon verzaakte niet en versloeg André. Simon is nu voor de 10de keer kampioen van Oppositie!

Na Simon en Kees komt Cor op plaats 3. Dick weet door een remise en door het verlies van André nog beslag te leggen op de 4de plaats. Wessel eindigt op een mooie 7de plaats.

De competitieleider legt het e.e.a. uit over het competitiesysteem:

Toch nog 21 ronden gespeeld dit seizoen, ondanks de corona obstakels. Wel zo’n 6 ronden minder dan in een normaal seizoen.

In het programma Sevilla moet je na de laatste ronde altijd nog een slotronde genereren. In die slotronde wordt niet gespeeld, iedereen is afwezig. Waarom is dat? Je maakt altijd gebruik bij de berekeningen van de standen in de voorlaatste ronde. Dus om de standen na de 21ste ronde te berekenen maak je gebruik van de standen en waardepunten van ronde 20. Maar de standen tussen ronden 20 en 21 kunnen verschillen en dus moet je eigenlijk de standen nemen van ronde 21! Dat gebeurt dus door gebruik te maken van een soort 22ste ronde, de eindronde. Op die manier wordt er een laatste herwaardering uitgevoerd.
De eindronde bepaalt de definitieve eindvolgorde van het seizoen 21/22. Voor het bepalen wie de nieuwe clubkampioen wordt maakte het nu niet uit, maar als de onderlinge afstanden nog kleiner zouden zijn dan dit seizoen, dan zou het kunnen uitmaken. Ook voor de rest van de ranglijst. Het is in het verleden meer dan eens voorgekomen.