Interne competitie, ronde 21

Dit is het verslag van dinsdag 7 Maart 2023 waarop ronde 21 van de interne competitie en ronde 5 van de externe competitie voor viertallen werden verspeeld.

Voor degenen er op gerekend hadden is een excuus voor het achterwege blijven van mijn verslag van de vorige ronde wel op zijn plaats. Ik had te veel aan mijn hoofd, onder meer de voorbereidingen van het komende GP toernooi voor de jeugd, en ben er gewoonweg niet aan toe gekomen.

Deze ronde mochten we wederom een nieuwe speler verwelkomen: Hadi Rahmanipour. In Iran heeft hij al jong leren schaken en heeft daar veel gespeeld. Naast schaken is voetbal zijn passie en wat dat betreft past hij dus wel bij ons.

Door afwezigheid van de bondspelers en afzeggingen telde deze ronde ‘slechts’ zes duels. Drie overwinningen voor wit, waarvan één reglementair, één overwinning voor zwart en twee remises.

Jan moest met wit tegen nieuwkomer Rinat maar die kwam niet opdagen waardoor hij een reglementaire overwinning kreeg toegekend. Achteraf is gebleken dat Rinat was gevallen en daarbij zijn voet had verstuikt waardoor hij niet kon lopen. Hij is vergeten een afbericht te sturen. Ik heb hem herhaaldelijk op het hart gedrukt dit in het vervolg wel te doen.
Fred viel met zijn neus in de boter want hij mocht als eerste tegen Hadi aantreden. En dat heeft hij geweten. Hadi speelt snel, vindingrijk en is tactisch onderlegd. Al vroeg in de partij overrompelde hij Fred over de g- en h-lijnen met een mataanval die Fred maar net wist af te wenden. Maar door het materiaalverlies en de verzwakte koningsstelling was verlies voor Fred niet meer af te wenden. U bent dus gewaarschuwd!
Johan en Kees speelden hun tweede duel van het seizoen en ook dit keer kwam Johan als overwinnaar uit de strijd. In het licht van de 12 remises die Johan tot dusverre gespeeld heeft is dit toch enigszins tekenend voor de vorm waarin Kees dit seizoen verkeert.
André en Dick hielden elkaar op remise, zo ook Maarten en Joop. Peter moest tegen mij en dat liep uit op een debacle. Voor mij wel te verstaan. In een mijns inziens voor mij gewonnen stelling had ik ineens een toren in mijn hand waar ik mijn dame, die door een pion aangevallen stond, had moeten en had willen spelen. Ik kon terstond opgeven natuurlijk.

In de vijfde ronde van de viertallen competitie heeft ons viertal Vredeburg met 3-1 verslagen. Ron maakte remise en invaller Wessel voegde daar een overwinning aan toe. Willemijn behaalde heel knap het volle punt en Richard voegde daar als laatste nog een halfje aan toe. Nog ongeslagen en met 9 wedstrijdpunten staan ze bovenaan op de voet gevolgd door ZSC-Saende met 8 punten. De laatste wedstrijd op 31 Maart tegen ZSC-Saende gaat dus om het kampioenschap en wordt rete spannend.

Tot volgende week,