Schaakbonden

De Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) is opgericht in 1873 als Nederlandschen Schaakbond en is daarmee een van de oudste sportbonden van Nederland.
De KNSB organiseert voor haar leden landelijke competities en kampioenschappen, zendt vertegenwoordigers uit naar internationale wedstrijden, zorgt voor kaderopleidingen en maakt waar mogelijk propaganda voor het schaken. De KNSB geeft tevens een KNSB-ratinglijst uit.

De KNSB kent autonome regionale bonden, die elk hun eigen competities en kampioenschappen organiseren, en hun eigen regels hebben. Deze bonden worden ook wel onderbonden genoemd, maar dat is feitelijk geen juiste term omdat de KNSB de regionale bonden geen regels kan opleggen.
De Noord-Hollandse Schaakbond (NHSB) is één van deze regionale bonden. SV Oppositie is aangesloten bij de NHSB en neemt deel aan de competities die de NHSB organiseert.