Snelschaakkampioenschap 2021-2022

André van der Ark is de nieuwe snelschaakkampioen van Oppositie.
Verslag van Cor:

Op dinsdagavond 12 april kwamen maar liefst 14 leden van Oppositie opdagen om in 7 speelronden uit te maken wie de nieuwe snelschaakkampioen van het seizoen 2021-2022 zou worden.

Bij elke partij werd gestart met 7 minuten bedenktijd. Als je gaat zitten piekeren dan ben je verloren, want de vlag op de klok is genadeloos. Tijd op: verloren!
Alle favorieten kwamen de eerste ronde heelhuids door behalve Simon Smit. Die beet in het stof tegen zijn dorpsgenoot Fred Smith.

In ronde 3 versloeg André Kees Jongkind. Dit muisje zou een staartje krijgen.
Ook Fred wist te winnen nota bene van de regerend kampioen Dick Oostrom en kwam op kop samen met André.

In de 4de ronde werden de twee koplopers over de knie gelegd: Fred door Kees Jongkind en André door Dick Oostrom. Ook Wessel van den Broek en Simon Smit haalden hun puntje op, zodat we een kopgroep kregen van 6 man sterk met ieder 3 punten.
Na ronde 5 kwam Dick eenzaam aan kop door winst op Simon. Ook omdat Kees remiseerde tegen Wessel en André tegen Fred.

In ronde 6 wist Kees Dick te verschalken, André won van Wessel en Simon revancheerde zich tegen Fred in hun tweede ontmoeting. De mogelijkheid van een tweede partij tegen elkaar was door de wedstrijdleider open gelaten om de 7 ronden te kunnen volbrengen met een relatief kleine groep spelers.
André en Kees voerden nu de meute aan met 4½ punt, gevolgd door Dick en Simon met 4.

Beiden wisten ook in de slotronde te scoren: Kees won van Simon en André van Bastiaan van Dam.
Zo eindigden de twee kemphanen André en Kees gelijk met 5½ uit 7!
En dan die muis met dat staartje! Het onderling resultaat uit ronde 3 was in het voordeel van André. Die mag zich dus een jaar lang snelschaakkampioen van Oppositie noemen!

André was al eerder snelschaakkampioen in het seizoen 2016-2017.

We hebben zelden zo’n spannend toernooi gezien.